There's Alot Going On

Vic Mensaלאחר זמן רב מחוץ לרדאר, ויק מנסה מקפיץ את עצמו עם טעימה תודעתית לקראת אלבומו הקרב
עומר ויסברוט03/06/16

עם הפקה מוזיקלית מדויקת ושכבות סאונד משתנות, ויק מנסה מגיש את עצמו מלא בהסתכלות פנימה ופורקן אישי. על הדרך, הוא לא מהסס להגיד מילה או שתיים על הגזענות בארצות הברית ועל פשעי הבכירים בשלטון, שעליהם האזרחים הקטנים בסוף משלמים; וכל זה מהווה רק הכנה לאלבום הבכורה המלא שלו, Traffic, שתאריך יציאתו טרם פורסם.

הראפר הצעיר החל את דרכו בלהקת שוליים צעירה, Kids These Days, ששילבה ג'אז והיפ-הופ עם גרוב נהדר ואף צברה הכרה לא קטנה, אך לא הגיעה להצלחה לה ייחל. ב-2013 התפרקה הלהקה, ומנסה יצא אל קריירת סולו ללא היסוס. הוא הוציא ב-2013 את המיקסטייפ Innanetape, ומיד אחריו הוציא את הלהיט "Down On My Luck", שהשפעות האוס ופופ הפכו אותו ללהיט מועדונים. מהר מאוד בכירים בתעשייה שמו עליו עין ומנסה הספיק לשתף פעולה עם קניה ווסט וסקרילקס, ואף חתם בלייבל של ג'יי-זי, Roc Nation. אך כנראה שדברים נוספים התרחשו מתחת לפני השטח בחייו של הראפר משיקגו. הוא לא מנסה לרמוז לנו את זה בדרכים מתוחכמות ומסתוריות, אלא, אומר לנו את זה חד וחלק בכותרת ה-EP, שיצא לפני שבועיים – There's Alot Going On.

חשוב למנסה שתקשיבו למילים. כבר בקטע הפותח, "Dynasty", המוזיקה מורכבת רק מלופ פשוט של חריקות אלקטרוניות ואווירה חמה של באס עמוק, שמותירות את ויק כמעט לבדו לפרוק את שעל ליבו – "The maids cost too much, started cleanin' my own closet". הקטע נגמר בקולות של הפגנה שמובילות היישר אל "16 Shots", הקטע השני באלבום. השיר מלא בזעם ומחאה על הגזענות באמריקה שבאים לידי ביטוי דרך סיפורו של לקאון מקדונלד, נער שחור שנרצח בשנת 2014 על ידי שוטר לבן. השוטר ירה בו 16 יריות, כי הרגיש מאוים מסכין קטנה שהייתה ברשותו של הנער. אירוע אחד מני רבים כמוהו המתרחשים בשנים האחרונות בארצות הברית.

אי אפשר להישאר אדישים לסיום השיר – הקלטת קולו המצמררת של עורך דינם של משפחת מקדונלד, בה הוא מתמלל את תיעוד הרצח במצלמות אבטחה בזמן המשפט נגד השוטר. אמנם זה לא השיא של ה-EP אך מנסה מייחס חשיבות רבה לשיר – על עטיפת האלבום אפשר למצוא 16 חורים של כדורי אקדח המקיפים את ויק.

"New Bae" ו-"Danger" מראים את הצד היותר פופי של מנסה. הקצב מעלה הילוך והאווירה יותר קלילה ומשוחררת. המילים עוסקות במערכות היחסים שלו עם נשים והתבגרותו בצל הפשע. "Let me take you where I was Southside ain't safe outside", מתייחס לאיזור הדרומי של העיר שיקגו שנחשב לאיזור עם אחוזי הפשיעה בין הגבוהים בארצות הברית. אמנם התוכן לא מביע מחאה חברתית והמוזיקה יותר פתוחה וקצבית, אך חוסר הפחד מלחשוף חלק זה לצד חלקים יותר רציניים מעיד על מנסה כבעל אישיות מורכבת ואנושית.

ב-"Shades of Blue", פסנתר עדין עוטף את המחאה של מנסה על זיהום מי השתייה של העיר Flint שבמדינת מישיגן. העיבוד האיטי והעדין מעמיד באופן אירוני את הסיפור של אלפי אנשים שהורעלו, ובהם ילדים רבים, משינוי מקור מי השתייה בעיר באור ברור ומאוד נקי. השורה המסיימת את השיר ("We all got room for improvement") מראה שמנסה מודע לחטאיו העצמיים, ושאין זיוף מאחורי האמירות בשיריו.

השיר שסוגר את המיני אלבום, הוא גם הכי חשוב בו. הוא חולק את כותרת ה-EP ועומד כמונולוג חושפני על אלימות, הרס עצמי ובעיקר בלבול בחייו של ויק מנסה שהובילו אותו ליצירת האיפי הזה – "Consequences of my actions in the past years had me stressing out". בזרם לא פוסק של מילים, מנסה משחרר את כל מה שיש לו להגיד על חייו והוא עושה זאת בכנות וישירות מרשימה. הוא לא מסתיר דבר לגבי תחושותיו, מתחילת דרכו כמוזיקאי, דרך הוצאת הלהיט "Down On My Luck" ועד שיתוף הפעולה שלו עם קניה ווסט. הוא לא משאיר אף נושא ללא טיפול וכמו עטיפת האלבום, מגיש לנו את עצמו חשוף כמטרה במטווח יורים.

העבר המוזיקלי של ויק מנסה לא עשיר במיוחד, (זהו ה-EP השני שלו בלבד) אבל חוויות מהעבר הובילו אותו ליצור את היצירה הכי בוגרת שלו עד היום. הוא מגיע אל מאזיניו ומעורר אותם לשים לב למה שקורה סביבם – אם זה באפשרות להוריד את ה-EP בחינם בתמורה להבטחה להצביע בבחירות הקרובות בארצות הברית או דרך השירים בעלי המסר החברתי שלו. יש הרבה מה לתקן אם רק מסתכלים באמת.

There's Alot Going On עושה את מלאכתו ומעורר ציפייה רבה לאלבום המלא שלו.