Drunk

Thundercatאלבומו החדש של ת׳אנדרקאט הינו תערובת עשירה ודחוסה בהשפעות מוזיקליות, המאיימת להתפקע מהבקבוק שרקח במרתפי ביתו
דור זלוטניק24/02/17
באלבומו השלישי, Drunk, תאנדרקאט בוחר לקחת אותנו למסע מרהיב במוחו השתוי. הבחירה לא מקרית. ערבוב החושים שיוצר האלכוהול בגופנו מקבל תהודה מוזיקלית בהיתוך הסגנונות שמוגש באלבום. גרוב פאנקי נוזל מכל פינה ומשתלב עם החופשיות של הג'אז; קול פלצט גבוה מתמגנט אל ביטים נמוכים ברגעי האלקטרוניקה; וקצב בעל יכולת רפאים שגורמת לראש לזוז בלי משים, כל אלה הופכים לערבוביה של צבעים שלרוב מענגת, אך לעיתים גם יוצרת צבע אחיד מדי. כמו רוח הנושבת על שבשבת צבעונית, שתנועתה מהפנטת תחילה אך סופה להפוך לרקע לבן ומשמים.
לכל אורך פועלו המוזיקלי תרם תאנדרקאט מכשרונו הוירטואוזי המהפנט על הבאס בפרויקטים של גדולי היוצרים במוזיקה השחורה. מעבודה עם אריקה באדו ובילאל דרך צ'יילדיש גאמבינו עד מק מילר, קנדריק לאמאר והניים דרופינג ממשיך. כעת תאנדרקאט רותם שורה מכובדת של יוצרים בניסיון לעטר את יצירתו שלו ולתת בה תמורות מרעננות. זה מצליח ב-'Show You The Way', שעושה נעים באוזן עם הפזמון הקליט והבתים מלאי הנשמה של קני וויליאמס ומייקל מקדונלד המתארחים בו; ב-'The Turn Down', כשהבאס הרפיטטיבי והסמיך עוטף את קולו המזגזג של פארל וויליאמס, השניים מרחפים אל אווירה חלומית. אולם, מנגד עומדים 'Walk On By', בו קנדריק תורם וורס בינוני והשיר לא מצליח ליצור את אותם ניצוצות שהופיעו בשיתוף הפעולה הקודם בין השניים (תאנדרקאט היה לבנה מרכזית ביצירה של TPAB); נידון לבינוניות גם 'Drink Dat', בו מתארח וויז קאליפה. השיר לא מצליח להתעלות, קאליפה לא מתערבב עם האלכוהול שתאנדרקאט מזקק – ואינו מוסיף לנושא המרכזי של האלבום.

לא מפתיע שמפיק העל פליינג לוטוס הפיק את רוב שירי האלבום. הרומן בין השניים החל עוד באלבומיו של פליילו, כשתאנדרקאט תרם מהלכי באס מחשמלים ואף את קולו. העבודה המשותפת בין השניים יוצרת אווירה ייחודית בכל שיר. איני בטוח אם היד החופשית והאוזן של פליילו, הצמאות לכל מה ששונה, הן המזינות את היצירתיות המפעפעת בידיו של חתול הרעם או להפך. בכל מקרה כשמביטים על המכלול נראה כי הוא מצליח לעלות על סך חלקיו ולחפות על הרגעים החלשים באלבום. לא כל שכן, בחירתו של תאנדרקאט לשלב מפיקים נוספים, שזורעים רעננות הפורצת את חומת הפקותיו של פליילו, מתבררת כמנצחת. 'Friend Zone' בהפקתו של Mono/Poly מסתמן אצלי כקטע המוצלח באלבום.

לרוב אני מוצא שאמירה רבת תוכן וסבוכה גורמת לי לפהק בתמיהה. בעיקר כשמדובר באלבומי היפ-הופ ארוכים החוטאים ומחטיאים את מטרתם- לפגוע בול; אין מה לעשות, ניצחון או הפסד זה עניין של דיוק. מיזוג הסגנונות מוציא את דראנק מעמדה של ז'אנר יחיד. אך האלבום, בשונה מקודמיו של תאנדרקאט, מורכב מ-23 קטעים קצרים, שאורכם לרוב נע סביב שתי דקות. משהו בזריזות בה עוברים השירים מאחד לשני מצליח להותיר את ההאזנה מסקרנת ודרוכה לאורכו. "Won't you leave something to mystery?", שואל החתול בשיר 'Bus In These Streets'. התשובה מגיעה בשיר ובאלו הדומים לו, שנגמרים מוקדם מהצפוי ומעוררים מסתוריות.

שבבי רעיונותיו של תאנדרקאט מתחלפים ומשתנים באוזני המאזין כמו יוצרים קליידוסקופ מוזיקלי מסחרר, שמקשה על התמה השיכורה באלבום לאגד את הקטעים הצבעוניים תחת מטריה אחת. בקלות הלכתי לאיבוד ללא אלמנט יציב ששימש לי כלי המסוגל לתפוס את היצירתיות המפעפעת של החתול. לצערי הרב, מעטים הרגעים בהם אפשר לעצור, להאזין ולספוג מכשרונו מעורר ההשראה של תאנדרקאט.