הבה נגילה: ליל דיקי מגיע לישראל

אלינה רבינוביץ׳
הראפר היהודי-אמריקאי האהוב מגיע לארץ הקודש, ולא בשביל לחגוג בר מצווה. אלינה רבינוביץ׳ כותבת על פועלו של הראפר הסנציוני, שייתן לא פחות מזוג הופעות רצוף בבארבי שבתל אביב

(איור: עינת בר יוסף)

הקיץ עדיין לא הספיק להגיע אבל היומנים כבר מלאים בהופעות ואירועים שווים שכולנו פוחדים מאוד לפספס. בין ההופעות של Dinosaur Jr., רדיוהד, ריאן לואיס ומקאלמור, לפני כשבוע וחצי הצטרף שם חדש לרשימה הנכספת – אנדרו ברד, הידוע בתור ליל דיקי.

לפני שהתחיל את הקריירה המוזיקלית שלו, ליל דיקי עבד בחברת פרסום בתור מנהל חשבונות; אך מהר מאוד הוא מצא את עצמו במחלקת הקריאייטיב, לאחר שהגיש את הדו"ח החודשי בפורמט של קליפ ראפ ולא בתור מסמך מסודר כנהוג. מעבר לפרסום, הוא תמיד התחבר לצד הקומי שבו והחליט לקחת אותו צעד קדימה; לאחר שחשב להיות תסריטאי וכותב לתוכניות קומדיה טלווזיוניות, בסופו של דבר בחר ללכת בכיוון המוזיקה. דיקי החל לעבוד על שירים והוציא בשנת 2013 את 'Ex-Boyfriend', שהפך לויראלי והגיע למעל ממיליון צפיות בפחות מ-24 שעות. השיר הכניס אותו למרכז העניינים והתודעה של כולם. באחד מהראיונות שעבר, סיפר דיקי כי הבין שהתאהב בראפ והוא לא הולך 'לפרוש מן המשחק', דבר שגרם לו להתחיל להוציא שירים וקליפים ברציפות, בתדירות של אחת לשבוע. כמו כן, דיקי השקיע בקליפים שלו את כל כספו, עד שהודה כי לא נותר לו עוד, ואז החליט להקים פרויקט גיוס כספים באתר קיקסטארטר. הפרויקט צלח ודיקי אפילו גייס יותר כסף ממה שקיווה. במהלך השנים הוא עבד עם גדולי השמות בתעשייה: Snoop Dogg, Fetty Wap, T-Pain, Rich Homie Quan ואחרים.

בעולם שבו קיימים מוזיקאים יהודים מוכרים בכל מקום וביניהם דרייק, אדם לוין, ברונו מארס ועוד רבים אחרים שידוע שהם יהודים אך הם לא נוהגים לדבר על כך הרבה, קיים גם דיקי; אולם, דיקי נותן רפרנסים ליהדותו בחלק מיצירותיו: בעטיפת אלבום האוספים שלו, So Hard, הוא עומד בתוך אש בצורת מגן דוד; האלבום גם כולל שיר שנקרא 'Jewish flow'; הקליפ לשיר 'All K' צולם בסמוך לבית כנסת עם תפאורה שכללה דגלים של ארץ ישראל וחנוכיות; בקליפ ל-'White Dude' הוא מציע לשותפה שלו לצפות איתו בסרט 'רשימת שינדלר'; בשיר 'The Cypher' הוא מתאר את עצמו בתור 'הילד עם הזרימה היהודית' ומספר שראפרים מסתכלים עליו כמו על יהודי נחמד; ובקליפ ל-'Save Dat Money', הוא עובר ליד בית ומציין כי הם יהודיים כמוהו ויש להם מזוזה בבית, והרשימה עוד ארוכה.

מעבר להיותו ראפר לבן ויהודי, יש דבר נוסף שמאפיין ומייחד אותו מכל שאר האומנים בתעשייה – הקליפים שלו. הם צבעוניים, יצירתיים וקומיים, והם מספרים בצורה ממשית ומגניבה את מה שהשיר מדבר עליו. אחד הקליפים הכי זכורים של דיקי הוא הקליפ לשיר 'Save Dat Money' המוזכר למעלה, שמדבר על חיסכון בכסף בתעשיית ההיפ הופ, המוזיקה והקליפים. הקליפ מציג את דיקי עובר בין בתים של עשירים ומבקש מהם לצלם בבית שלהם. הוא עובר בין סוכנויות רכבים יוקרתיות, בעלי יאכטות, בעלי מועדונים ובחורות אקראיות שיצטרפו לקליפ, ואפילו מגיע לסט צילומים של קליפ לשיר של T-Pain, עומד בצד ושר בשקט את השיר שלו עם הרקדניות שלא נועדו בכלל להיות בקליפ שלו.

קליפ נוסף שנחרט בזיכרון של כולנו הוא דווקא הקליפ האחרון של דיקי, 'Pillow Talking', שאורכו כעשר דקות והוא מלא באפקטים ואנימציות מיוחדות שהכניסו אותו למקום ה-49 ברשימת הקליפים היקרים ביותר להפקה שקיימים בכל הזמנים. הקליפ מדובב שיחה אקראית ורגילה בין דיקי ובחורה שנמצאת איתו במיטה, שמתפתחת לכיוונים מעניינים ורחבים מאוד; כמו שהם מתווכחים ביניהם על קיום האלוהים, נוכחות החייזרים בעולם, ואפילו מספיקים לדבר על תוספות לפיצה וטבעונות. בנוסף לשניהם מצטרף לשיחה גם Brain, שמוזכר בכותרת השיר (Lil Dicky – Pillow Talking feat. Brain) ומצוין בתור ראפר משני לצד דיקי. Brain הוא אנימציה גאונית ומתקדמת שמצטרפת לשיחה והופכת אותה למעניינת עוד יותר.

עם קליפים מושקעים, שירים קליטים ואופי מוזיקלי מוצהר, קשה שלא לתת לקהל הרגשה שאתה מחובר אליו. בעוד ראפרים אחרים נוהגים כל הזמן לפאר את עצמם, דיקי לא מפחד לצחוק על עצמו, על הדת שלו או על היחס של אנשים כלפיו. בקליפים מבחינים בצורת ההגשה הקומית שמתבטאת על ידי סוג של אדישות למה שמתרחש מסביבו, צורת הגשה שמזכירה חלק מן הקליפים של צ'יילדיש גמבינו, כמו ׳Sweatpants׳שמתרחש במסעדת מזון ובה רואים את גמבינו מסתובב, שר באדישות מרבית את השיר ולא מגיב מדי למה שקורה בסביבתו. גמבינו, אגב, הוא גם אחד מהזמרים שדיקי מספר שהם המקור להשראה שלו. שמות נוספים ברשימה הם J. Cole ו-A$AP Rocky.

אז מה מצפה לנו בהופעות של ליל דיקי ביולי במועדון הבארבי? כנראה שהרבה יותר ממה שאתם מצפים. דיקי נוהג לומר כי ההופעות שלו משלבות 75% מוזיקה ו-25% סטנדאפ ואלתורים. הוא נוהג לתקשר עם הקהל כמעט בין כל שיר ושיר, מעלה אנשים אקראיים שישירו איתו בבמה, מוריד מכנסיים,  ואפילו באחת מההופעות האחרונות שלו הוא עצר באמצע והחל להנחות מן שעשועון של 'מי תזכה בלב של דיקי'. מתרגשים? גם אנחנו.