הייפים לא חתומים: כיתת הפרשמנים 2016

מערכת הספוג
2016 הביאה עלינו המון ראפרים רעננים עם פוטנציאל ענק לכבוש את הסצינה. לקראת סייפר הפרשמנים בסוכות, הספוג הזמין את עולם ההיפ הופ ואסף וטאשסקי להצהיר - מי הם הראפרים החדשים שצריך לשים לב אליהם השנה?

(איור ע״י OffDaCell)

מיכאל סוויסה

מיכאל סוויסה, 20, טרם הוציא אלבום סולו, ולמעשה ללא אף קטע רשמי שחתום על שמו ושוחרר לרשת. ניתן להתרשם מביצועיו בעיקר מתוך קטעי הראפ המשעשעים בתכנית הלילה של אסף הראל, וגם משני קטעים בודדים שנמצאים ביוטיוב בשם ׳קרב מגע׳ והשיר ׳תבחיל׳, בו הוא מתארח אצל הראפר הצעיר "אסקר".

דווקא המיעוט בחומרים רציניים של הראפר, גורמים להתמקד במעט שיש. בתכנית של אסף הראל נדרש ממנו להושיב על הביט טקסטים לא פשוטים של סטורי טלינג, ובעוד כל חבריו עושים עבודה לא רעה בכלל, נראה שבאספקט הזה הוא המבצע המעניין ביותר. ׳קרב מגע׳ הוא קטע הומוריסטי הנע בין הומור לוקצ'י להזיה אוד פיוצ'רית. קצת קשה להתייחס לטקסט בשיר הזה ברצינות, אבל מבחינת הטכניקה והכריזמה סוויסה עושה שם עבודה מצוינת. ׳תבחיל׳ לעומת זאת הוא קטע היפ-הופ רציני עם ביט עלא MF Doom. בוורס של סוויסה ניתן לשמוע ולהבחין בכישרון ובאלמנטים שצוינו קודם, אך גם בבוסריות מסויימת שבאה לידי ביטוי במרדף אחרי פאנצ'ים. כמובן שאם הדבר לא היה נוכח בחומרים של ראפר צעיר, זו הייתה סיבה לדאגה.

מאז כבר הספיק לזרוק וורסים באלבומים החדשים של כהן@מושון ואפילו שגב, וכך, עם דיוק על המיקרופון וקסם אישי חוצה מסך, ניתן רק לקוות שאת כישרונו ינתב סוויסה לעשייה אמנותית, היות והפיתויים עבור טיזרים בוסריים כמוהו, בדמות מנחה תכנית בוקר/ריאליטי אורבת מעבר לפינה. 

– אסף וטאשסקי

A.G

אבי גטהון הידוע בתור A.G מקריית גת הגיע אלינו בתחילת 2015 עם השיר ׳הילד הקטן׳. כרגע השיר עומד על 50,000 צפיות ביוטיוב ואפשר לראות שהוא בתחילת הקריירה, אבל עם חלוף הזמן A.G המשיך להוציא שירים ולעבוד, ובכל שיר שהוציא שמים לב לשיפור הכישורים שלו בתור ראפר.

A.G עובד הרבה עם ישראל ממו, ולא ממזמן הוציאו שיר בשם ׳לא נורמאלי׳ שמושמע בכל המועדונים בארץ, ואפילו הגיע לגלגלצ. בנוסף הוא שיתף פעולה עם אחד מחברי הרכב הראפ KGC – בזי בי, שיתוף פעולה שתרם לו הרבה מבחינה מוזיקלית ושיווקית, והעלה את המניה שלו בתור ראפר צעיר בלא מעט פרמטרים.

A.G במוזיקה שלו נותן הרבה תקווה למאזינים בכך שנוגע בנושא הגזענות בצורה מתוחכמת. הוא לא מקלל ודרך המילים שלו הוא מספר את הבעיות והקשיים של הנוער האתיופי באופן בוטא אך לא מוחצן. אך בסופו של יום, A.G זורע אופטימיות ורצון להתקדם לכולנו.

– עולם ההיפ הופ

 

ג׳אזז

יסמין לסלרוט, הלוא היא ג׳אז, היא אולי הראפרית האישה היחידה שעובדת היום ששווה מעקב. בתור אחת שהתחילה מלזרוק וורסים במועדונים שנותנים במת ראפ ופריסטייל כמו התחת, לג׳אז יש את הכשרון להיות נוקבת חברתית ונושכת מוזיקלית אף יותר ממתחריה הגברים.

המוזיקליות שלה מגוונת במחסן שלם של פלואוים שעומד לרשותה – מפלואו קשוח במסורת האולדסקול והשכונות, עד לגישה יותר מזמרת ומתונה ואף לספוקן וורד חד ומדויק.

עקב אסתטיקת עבודה לא מתפשרת שדוגלת בפרפקציוניזם ומוזיקליות פיורטינית, את החומר של ג׳אז לא תוכלו למצוא כל כך באינטרנט. אבל זה בסדר – קפצו למועדון היפ הופ הקרוב אליכם ורוב הסיכויים שתראו אותה זורקת וורס שגורם לכולם פאקינג לזוז. עתה גם נשאר לראות מה תביא לשולחן, כאשר תעשה את הצעד הבא של לשחרר חומרים מוקלטים.

עדכון 2017: יצא שיר חדש של יסמין בהפקתו של אברי ג'י (Gzess, פלא-אוזן). האזינו

– רן ברנע

 

טדי נגוסה

מגיע מהעיר לוד ועומד בראש החבורה ״ZooLod" – הרכב של חברים שעוסקים בראפ, חלקם כותבים וחלקם מפיקים. בעבר, זכה טדי במקום הראשון בתחרות ׳עיר הראפ׳ של לוד, הגיע אל גלגל״צ לביצוע שיר בלייב ושיתף פעולה עם הרכב הראפ ״KMG״ ובכך פינה לעצמו מקום בסצנה ובנה לעצמו מוניטין כשלא הוציא מעולם אף אלבום או מיקסטייפ. לאחרונה, קבוצת הפייסבוק Underground Israel Live עזרה לו להגיע אל יותר אנשים כשלעיתים קרובות מעלה טדי, בנוסף לשאר חברי הקבוצה, סרטוני ראפ ומקבל אין ספור תגובות חיוביות.

טדי מביא עימו סטייל של פלואו מהיר וחוכמת רחוב על גבי ביטים טראפיים וחדשים שמוכיחים כי טדי מחובר אל תרבות הראפ שמעבר לים, בימים אלו הוא עובד על מיקסטייפ ראשון וכבר הספיק לשחרר 2 קליפים מתוכו.

בשירו האחרון ׳כל יום, כל היום׳ בהפקתו של אמיר שכטר, טדי מספק וויבים חיוביים וחרוזים חריפים על גבי ביט טראפ מסוגנן. השיר הזה הוא הוכחה לכך שטדי אכן ראפר מוכשר בעל סטייל ייחודי אך עליו לעזוב את השפעותיו ולהתחיל ליצור בשמו ולא בשם שום יוצר אחר (כאן, לקח את השיר 'Fade Away׳ של Logic בתור מנטרה). 

עם זאת, מדובר בראפר עם כשרון גולמי אדיר שעם העבודה הקשה וההכוונה הנכונה, ניתן לצפות ממנו לגדולות בעתיד.

– עדי טוכטרמן

 

חאסי

טל ״חאסי״ חסון הוא ראפר צעיר ומוכשר המגיע אלינו מתוך הדחף הבלתי נשלט של לזרוק מילים על המייק. הוא בחור חרוץ שעובד קשה על טיפוח כישוריו כאם סי, אך יחד עם זאת הוא מבין היחידים היום שמפיק לעצמו את הביטים. התוצאה היא ראפר אינטגרלי שיושב על שיריו באופן הכי הדוק שאפשר לשמוע היום. 

גם כאן, חאסי הינו אומן בלתי מתפשר שאינו מוכן להראות אור לשיריו עקב רציניות מעוררת השראה. אפילו לנו כמגזין הוא בקושי זרק טובה, ושלח לנו משהו שהתמזל מזלנו להיות הראשונים ששומעים אותו. עם כמה שניסינו לשכנע אותו להוציא את זה לאור, הוא לא הסכים (שומר על הנשק קרוב לידו, וזה יפה), אבל כל מה שאנחנו יכולים להגיד לכם זה שזה מיוחד מאוד. בנתיים תיאלצו להסתפק ברמיקס שעשה לדג נחש.