בחזרה למקור: השוגרהיל גאנג מגיעים לארץ

רביד גולדברג
רביד גולדברג על פנומנליית ההיפ הופ הקלאסי מניו ג'רזי (ועל שירה המכונן), שתפקוד החודש את ארצנו ואת מועדון הבארבי להופעה שלא נשכח לעוד הרבה זמן

(איור: אייל טאוב)

אז אחרי שפרדי גיבס העיף את הבארבי ו-וויז קאליפה מילא את הלייב פארק, קיץ 2016 מביא לנו את השוגרהיל גאנג שיופיעו ב-30.8 יחד עם לוסיל קרו, שם הם יעיפו אותנו לאייטיז ויזכירו לכולנו מאיפה הכל התחיל.

הכנופיה החלה את עבודתם המקצועית בשנת 1979 בניו ג'רזי וגובשה על ידי המפיקה סילביה רובינסון ובעלה ג'ו במסגרת העבודה בלייבל המשותף שלהם Sugarhill Records. אחרי ניסינות רבים למצוא ראפרים להקלטות, הגיעו הזוג לחבר׳ה מג'רזי שעתידים להיקרא על שם הלייבל שהקימו

בספטמבר של 1979 שיחררה הלהקה בהפקת הזוג רובינסון את שירם הידוע ביותר ׳Rapper's Delight׳, סינגל שכיום אנחנו מבינים שהוא בעל חשיבות אדירה בהיסטוריה להתפתחות והתבססות ההיפ הופ כז׳אנר. ׳Rapper's Delight׳ ידוע בתור שיר ההיפ הופ הראשון שנכנס לטופ 40 של מצעד הבילבורד היוקרתי, ועל ידי כך פרץ לתודעה המרכזית והכיר לקהל הרחב את הסגנון שהחל ברחובות ובהופעות מקומיות, וכל זאת כאשר אורכו כ-14:35 דקות!

מעבר למה שקרה אחרי יציאתו, שווה גם להתעכב ולהבין את מה האירועים הקודמים לשחרורו: ׳Rapper's Delight' מבוסס מוזיקלית על השיר ׳Good Times׳ של להקת הדיסקו Chic, שלאחר מכן הוכרו כחלק מהכותבים. מספר ימים לאחר השקת 'Rapper's Delight׳, עלו חברי ה-Sugarhill לבימת המועדון בהופעה של שיק ובלונדי והחלו לרפרפ במקביל לנגינת הלהקה במעין אקט מופגן של הרצחת וגם ירשת.

אבל כנראה שהופעתם של כמה חבר׳ה די אלמונים מהקהל לא מספיקה כדי שאנשים יקומו מכיסאותיהם. הנורה נדלקה מספר שבועות לאחר מכן, בזמן שאחד מחברי chic שמע במועדון בניו יורק קטע עם אותו באס ליין מהשיר שלו, במה שהסתבר לאחר מכן כאחת מהגרסאות המוקדמות של הסינגל ההיסטורי.

וכיאלו כל זה לא מספיק, סילביה גילתה את החבורה על ידי בנה, בזמן שהייתה להוטה להקליט שירי ראפ.

בנה ג'ואי שמע את Henry "Big Bank Hank" Jackson מרפרפ כמה קטעים בפיצרייה בניו יורק, רק שאותם קטעים (שלאחר מכן גם הופיעו בשיר) נכתבו במקור על ידי הראפר Grandmaster Caz שהשאיל לו את מחברת הכתיבה שלו ואף אישר לו להשתמש במה שכתב מתוך מחשבה שג'קסון (שהיה חבר ומנג'ר הלהקה) יעזור לו ויבוא לקראתו בעתיד – מה שמעולם לא קרה.

ג'קסון הנחית את המכה האחרונה בתחילת השיר – "Check it out, I'm the C-A-S-A, the N-O-V-A / And the rest is F-L-Y" (שמו המלא שלGrandmaster Caz). את כל זה תיבל באירוניה כאשר הסביר על הרצאה שאביו נתן לו שהיה ילד.

אותה הרצאה מסתכמת במספר שורות מעוררות השראה, שמהותן מושרשות מאז ומתמיד בדי אן איי של תרבות הז׳אנר:

״But whatever you do in your lifetime /You never let an MC steal your rhyme /I got style, finesse, and a little black book /That's filled with rhymes and I know you wanna look /But the thing that separates you from me /And that is called originality״

הגישה הקשוחה והמרעננת תרמה לייחודיות גישתית בשיר, שנהיה ללהיט בעל הצלחה אדירה. הצלחה ששנים לאחר מכן חברי הלהקה לא הצליחו לשחזר למרות מספר להיטים כמו ׳8th Wonder׳ ו-׳Apache׳ שיצאו ב-82׳.

ובחזרה ל2016; הקיץ הנוכחי מתאפיין בשינוי גדול בנוף ההופעות של אמנים מחול. אם עד עכשיו התרגלנו בעיקר ללהקות שהיו גדולות בעבר, השנה קיבלנו מספר רב של אומנים בשיא ממגוון רחב של סגנונות – מוכרים יותר או מוכרים פחות. למרות כל זה תמיד נחמד להיזכר בעבר המתוק, בטח ובטח אם מדובר בחבר׳ה שעשו היסטוריה וסללו דרך למספר רב של אומנים. אפשר לריב ולהתעסק במשחקים היפותטיים, ולנסות לדמיין אם ׳Rapper's Delight׳ לא היה רואה אור איך היו נראים היחסים המורכבים בין ההיפ הופ למיינסטרים; אבל זה לא קריטי, כי בסוף החודש נקבל תזכורת מאיפה משתין הדג ומי התחיל את כל התרבות שאותה אנחנו נושמים. כי בסופו של דבר, לצד התקדמות, תמיד טוב להיזכר בשורשים ובמקורות.