יומן מסע: פסטיבל Primavera Sound 2016

רן ברנע
פסטיבל פרימוורה סאונד הלוקח חלק בברצלונה מאז ומתמיד נחשב לאחד הפסטיבלים המובילים בתחומו. הליינאפ אקלקטי, האווירה משכרת, והכל מתרחש לצידי חופי העיר. רן ברנע נסע לפסטיבל וחזר עם תובנות שחשוב לספר
 צילומים – רן ברנע, הלנה פררה דה קווירוז

נחתתי. הייתי בברצלונה כבר בעבר, לפני משהו כמו 4 שנים, אך זוהי הפעם הראשונה שאני באמת מתכנן לחוות את העיר כמו שצריך. איך שהתחלתי להתקדם לכיוון היציאה משדה התעופה, נתקלתי בבחור בעל קעקוע ענק על רגלו של התמונה המפורסמת של ביגי עם הכתר. ״קעקוע יפה״ אמרתי לו, והוא הודה לי. לאחר מכן שאלתי אותו מי הראפר האהוב עליו כיום, וענה לי "קנדריק למאר. אבל הוא יותר מוזיקאי… פחות ראפר מביגי״. וואלה. אף פעם לא חשבתי על זה ככה.

ביום הראשון (יום לפני הפסטיבל), לקחנו את הזמן לטייל בברצלונה, להתמקם בדירה, ולנוח בציפייה לשלושת הימים המדהימים שהולכים להיות לנו. העיר הרגישה לי כמו סן פרנסיסקו אירופאית, בעלת מזג אוויר מושלם –  שמשי אך קריר, יחד עם ההרים והגבעות המשתרעות לרוחבה.

אחריה, הייתה ההופעה של וינס סטייפלס (Vince Staples), הראפר המוכשר שהוציא את האלבום Summertime '06, מהקלאסיקות הגדולות של השנה שעברה. Summertime ‘06 היה אלבום שלקח לי זמן לאהוב, אבל כשזה הגיע, לא יכולתי לעזוב אותו. ההפקה מינימליסטית אך עשירה, הבאסים כבדים, וישנם הבזקים של תופים חותכים ומתכתיים. לאורך האלבום אנו מרגישים וייב אפריקאי ואפל, אך גם מזמין – כמו שבט שאתה מנסה להבין את ריקודיו.

על כן, ההופעה של סטייפלס הייתה ההופעה הראשונה בפרימוורה שציפיתי לה ושהיא חובה מבחינתי. התמקמתי בשורה השנייה לאחר המתנה של חצי שעה, ואז הוא עלה, לבוש כתלמיד תיכון שממחזר את בגדיו: ג׳ינס שחור, חולצה לבנה בתוך המכנסיים, ונעלי אולסטאר. נראה כאילו הוא בא לשים זין, וזה בדיוק מה שעשה – לטוב ולרע. לאורך ההופעה, סטייפלס התנועע בפראות כיפית מצד לצד בבמה, ובין לבין ישב ונח. האנרגיות שלו צעירות ומלהיבות, אך לעיתים הן גם קפיטליסטיות באופיין (סטייפלס תמיד אמר שהוא ״בזה בשביל הכסף״, ועל כן, הרגשתי שכאשר הוא יורד מהבמה הוא מקבל ישירות צ'ק חתום) – הוא פשוט שחקן.

בהופעה, ביצע את מיטב להיטיו כמו “Norf Norf” האהוב עליי מהאלבום, ו-“Lift Me Up” שאיתו פתח. אך באופן מפתיע, השיר שהכי הלהיב אותי, היה השיר שביצע יחד עם מפיק ה- EDM האוסטרלי Flume, הנקרא “Smoke & Retribution”. הסינת׳ים הרעידו לי את הגוף יחד עם הטמפו המקפיץ והאנרגיה המשלהבת של סטייפלס. זה היה רגע מושלם.

הקהל של סטייפלס לא היה אדוק, ובכלליות, נראה קהל שלא נושם וחי היפ הופ. הם היו מאוד אדישים, והתלהבו רק מהשירים המרעידים והקליטים יותר. נדמה כי סטייפלס בעצמו הרגיש את זה, שהפציר בקהל לשיר את מילותיו של “Hang N’ Bang”, ועדיין הקהל לא כל כך ידע איך לעשות זאת.

אחרי סטייפלס, רצתי לטיים אימפלה (Tame Impala). בקושי הצלחתי לעמוד, ואיך שהגעתי להופעה ראיתי את הכמות העצומה של הקהל. טיים אימפלה זו ה-להקה לאוהבי הפסטיבל. הניסיון שלי להיכנס ולראות נצנוץ של הסולן קווין פארקר העלה חרס, מה שגרם לי להבין שאני צריך לראות אותם בארץ. אבל עדיין, מה ששמעתי היה טוב מאוד. היציאה מההופעה הייתה מעט יותר קלילה, והלכתי לצד השני של הבמה שנראית בול אותו דבר, בכדי לראות את אלסידי סאונדסיסטם (LCD Soundsystem), מההדליינרים הראשיים של הפסטיבל. התמקמתי בסבבה בשורות הראשונות, התיישבתי, ונחתי לקראת המופע הגדול.

שעה לפני המופע, אני שם לב לאט לאט לכך שאנשים מתחילים לקום. בקבוצה שהייתי בה כל אחד ישב ברגוע, ואין שום סיבה שמישהו יעמוד. אבל, כמו אחוזי דיבוק, בזה אחר זה כולם נעמדו… חוץ ממני. לא הייתי מסוגל.

אך חצי שעה לפני המופע כבר התחילו לעשות לי בעיות ופרצופים, ונכנעתי. עמדתי, בקושי, וחיכיתי ללהקה שתעלה.

ואז היא עלתה, וזה היה מדהים. הגרוב שלהם כל כך חי, שהוא מטפס עליך, מדגדג אותך, ועוטף אותך. אתה פשוט לא יכול שלא לזוז, ואתה לא יכול להפסיק לחייך. כשהם פתחו עם השיר “Us V Them”, הם הגיעו בפזמון להרמוניות שהשתלבו עם אור לבן, מה שנתן מלאכיות שמימית לסצינה. התופים מתקתקים בתזוזה, נוזליים בהתנהגות שלהם, ונמסים באוזן. הסולן, ג׳יימס מרפי, הוא פרפורמר מצוין וממש חמוד, רוקד לעיתים בתנועות קטנטנות. ננסי וואנג שניגנה על הסינת׳ים והבאס במסתוריות מופנמת גם לגמרי הייתה ב"זון".

נראה היה ש-LCD נהנו לאורך ההופעה. שהם עושים כיף. הקהל היה מעולה, ולא הפסיק עם הריקודים והצהלה. אנשים התחבקו ורקדו יד ביד, מישהי חילקה נשיקות. זו הייתה סוג של אופוריה בקהל שכל קולו קשוב לצורך בתנועה ושחרור הנשמה. לצד צעקות של הקהל למילותיהם, LCD התאחדו לישות אחת של כוח, לכדי הבזק אור בהיר.

הייתי צריך לעכל את ההופעה הזו ולנוח קצת, ועשיתי זאת בישיבה מול באטלס (Battles). באטלס היא אחת מלהקות הרוק העכשוויות האהובות עליי, והיא ידועה ככזאת שיוצרת מוזיקה רקידה אך מדויקת. כמו תנועת אלקטרונים, המוזיקה של באטלס היא חותכת, מדוקדקת ואימפולסיבית, אך מצליחה לשמור על תזוזה מרתקת ומעגלית.

הצלחתי לעמוד רק בשיר אחד, והאנרגיה הייתה מחשמלת. הקהל פשוט איבד את עקבותיו והלך בעיוורון אחרי המוזיקה המהפנטת של באטלס. ההופעה שלהם הייתה מאוד משוחררת וחייתית, והשילוב של הגיטרה המצליפה יחד עם התופים המשספים יצרה ריקוד פולחני שכולם פשוט זזים בדפוסים שונים. הם עשו גירסא להמנון שלהם, "Atlas", רק שהפעם ילדים שרים, וזה היה משוגע. לאחר מכן, חזרתי לשבת להסתכל על ההופעה.

אחרי באטלס הייתי כבר שפוך ורצוח. השעה הייתה 4 לפנות בוקר, ולא יכולתי שלא ללכת לדיג׳יי סט של הדסון מוהק (Hudson Mohwake). מוהק הוא דיג׳יי מצליח ומשפיע, ואחד מאנשי החזון הגדולים ביותר של הטראפ. מוהק הפיק לרבים כמו קנייה ווסט, פושה טי, אסאפ רוקי, ודרייק. כמו כן, יחד עם המפיק Lunice, הוציא ב-2012 איפי מופתי תחת השם TNGHT שלקח את הטראפ צעד קדימה, והיווה אבן דרך חשובה בגלגולו של הז׳אנר.

על כן, הייתי חייב לראות אותו – ולא ידעתי למה לצפות. האם יבצע להיטים רועשים וחריפים שיובילו לאטרף? או שמא ישמור על אווירת אולדסקול? אולי בכלל הוא יתקלט גם אלקטרוניקה?

בסופו של דבר, הגעתי להופעה, והוא תקלט שלל ז׳אנרים – דיסקו, האוס, סול, פ'אנק וכו׳. זה היה יפה, כי ידע להתאים את המוזיקה שתתכתב עם הזריחה שהפציעה, וסיכמה יפהפה יום ראשון מוצלח. אני נרדמתי באמצע הסט שלו, לצד הצלילים היפהפיים שהתנגנו כאוברטונים מרוחקים שמלטפים את הים. דקה לפני זה הבנתי איזו ברכה היא לשמוע תקלוט של הדסון מוהק לקראת שינה. כמה התמזל מזלי שיש ביכולתי ליהנות מהרגע הקסום הזה, שאף פעם עוד לא העזתי לחשוב עליו.

תמיד זה נראה לי משהו רחוק, משהו שמוגדר בתור פנטזיה שאין ביכולתי לממש. זה סתם איזה כוכב קטן ורחוק ממני שאני יודע על קיומו, ובכך זה מסתיים. הייתי אוכל את הלב כל שנה מחדש כשהייתי רואה את המופעים בפסטיבלים באירופה, ומבחינתי הטובים והשווים ביותר היו בפסטיבל פרימוורה. השנה החלטתי להפסיק את זה, ושאני טס לאירופה לראות הופעה, ויהי מה.

מאז שאני שומע את רדיוהד, נשבעתי לעצמי לראות אותם בהופעה; וברגע שפורסם הליינאפ של פרימוורה וראיתי שהם יופיעו שם, הכל קרה במהירות – הזמנתי טיסה, דירה וכרטיסים, וברוך השם, יצאתי לדרך.

פרולוג

 

 

נוף ברצלונה

הפסטיבל התחיל עבורי בפעם הראשונה והאחרונה ב-Bowers & Wilkins Sound System, מעין מתחם נפרד מהפסטיבל עצמו, שמדמה חוף טרופיקלי, ובעיקר מנוגנת בו אלקטרוניקה (האוס, נו דיסקו, טכנו…). זרמתי להופעה של הדיג'יי הנורווגי טוד טרייה (Todd Terje), שהיוותה סיפתח נחמד להתאקלמות הראשונית בפסטיבל. הוא ניגן טראקים צבעוניים שהתאימו יפה לאווירה הרגועה של המקום.

לאחר הסתובבות במתחם הפסטיבל והתמקמות בדשא המשקיף לים, התיישבתי לרגע. תוך כדי שאני מסתכל ובוחן את הסביבה, אני מבין – אם יש כזה דבר חופש, זה הדבר הכי קרוב אליו שהשגתי מעולם. אף פעם לא חוויתי כל כך הרבה נינוחות של שמש ורוח יחדיו. הנוף נראה קולנועי עם המבנים הארכיטקטורים בחוף. צבעיהם אפור מטאלי, וצורתם עצמה מהונדסת כציור – נראה כאילו הושתלו הישר מאולפן הוליוודי. כולם נערי אינדי מחויכים ומבסוטים, חלקם מצחקקים ורוקדים, חלקם עוצמים עיניים ושוכבים. אנשים שפשוט אוהבים מוזיקה וחיים מגיעים לכאן.

אח״כ ראיתי שלהקת האינדי רוק אלג׳ירס (Algiers) הופיעו. אישית, אני לא מחובבי הלהקה, אבל זרמתי על זה בשביל לראות על מה כל הדיבור – אומרים שההופעות שלהם מיוחדות באופיין. ולמרות זאת, ההופעה הייתה נחמדה, ולא יותר מכך. מי שהיה מוקד ההנאה המירבי שלי מההופעה, היה יאן מאהאן, הבאסיסט הקשוח שלהם, שהוא פרפורמר אדיר ומלא באש ותשוקה. הוא רקד, ירק, ושיחק עם הבאס והסינתסייזרים שלו בהתלהבות מקפיצה. הנוכחות שלו היוותה את רוב האנרגיה של הקבוצה, ונראה כי הסולן לא עומד בקצב שלו, וזה הוריד מערך ההופעה.

לאחר ההופעה, יצא לי להסתכל קצת על אמן האינדי פופ דסטרוייר (Destroyer), שאכזב בכך שהשרה אווירה של מוזיקה יבשה שלא נועדה לרגש אותך, אלא לחלוף על פניך. נראה כי לא הייתי היחידי שחשב ככה, משום שהקהל גם הוא היה רדום. הלכתי מהר לג'אזיסט החלוצי קמאסי וושינגטון (Kamasi Washington), שניגן באולם הקונצרטים. האולם היה די מפוצץ, וזה היה מקסים בעיניי שהקהל העריך את גדולתו של המוזיקאי המחונן. לאחר מספר תקלות טכניות שהובילו לאיחור לא קטן, עלה וושינגטון עם להקתו לבמה. בראש ובראשונה שמתי לב שנגן הקונטרה-באס חיבר וואמי בר לכלי שלו, וזה נשמע מצוין. הסאונד הבועתי שהוציא הבאסיסט השתלב יפהפה עם נגינת הסקסופון של וושינגטון, שהייתה מאוד פרועה וחייתית. הזמרת שהתלווה אליו קצת פחות נשמעה במיקס, אבל זה לא הפריע לשאר הלהקה להגיע לגבהים ענקיים.

פסטיבל, יום 1

קמאסי וושינגטון

וינס סטייפלס

אלסידי סאונדסיסטם

אני קם בבוקר וקולט – היום הוא היום הגדול, היום רדיוהד מופיעים. התארגנתי מהר, אכלתי משהו בזריזות, ויצאתי לדרך. איך שהגעתי למתחם הפסטיבל, בשעה 17:00 בערך, כבר היו התנחלויות של מעריצים לקראת ההופעה (שמתחילה ב-22:15!). התיישבתי באזור מסוים, מצויד בבירה ואוזניות, והבנתי שככה הולכות להיראות השעות הבאות שלי, וכדאי שאטפח כמה קשרים על הדרך.

בחור כבן 30+ הציע החלפה – קצת מים בעד קצת בירה. הסכמתי בלי להסס, והתפתחה בינינו שיחה. קוראים לו אדם, והוא מגיע מלוס אנג׳לס. מיד שאל אותי האם זו הפעם הראשונה שאני רואה את רדיוהד, ועניתי לו שכן. שאלתי אותו בחזרה את אותה השאלה – והשיב לי שזו הפעם ה-12 (!) שלו. אח״כ שוחחנו על ההבדלים הלא הוגנים בכמות ההופעות שבחור מלוס אנג׳לס יכול לראות לעומת בחור ישראלי.

לאחר המתנה של כשעתיים וקצת, סבאג׳ז (Savages) עלו. סבאג׳ז היא להקת פוסט פאנק אפל ופמיניסטי, שמורכבת מ-4 בנות. אף אחד לא כל כך ציפה להופעה שלהן, מכיוון שכולם חיכו לרדיוהד.

אבל זה לא הפריע לסבאג׳ז להתפרע, וללכת על הקצה. הסולנית יורדת ועולה מהבמה, עומדת על המעקים וקופצת על הקהל. הקהל לא כל כך שמח לתפוס אותה מכיוון שזה קהל מאוד אנמי וביישן, מה שיצר תוצאה קצת מביכה של ״למה אתם לא אוהבים אותי?״, והמשיכה לקפוץ בציפייה לרגע שבו הקהל אכן יחזיק אותה. ובלית ברירה, כך לבסוף עשה.

פסטיבל, יום 2

סווג'ס

אבל, בין כל הבלאגן הזה, הסתתרה לה באסיסטית מדהימה. הגרוב שלה היה מאוד מופנם, והיא פשוט עמדה, עצמה עיניים, וניגנה כל הזמן עם תנועות אגן מסתוריות. נראה היה שהיא בכוכב אחר, והסקסיות שלה התפרצה בשקט המיוחד שלה. היא לא שמה לב לכלום מלבד לכלי שלה, והתוצאה הייתה באס ששופך תשוקה מקרקעת.

אחרי ההופעה, כולם נשארו עומדים על הרגליים בצפיפות אדירה. שעה וחצי לרדיוהד, ואף אחד לא הסכים להתיישב. ניסיתי לשכנע את עצמי לעמוד עד ההופעה, כולל ההופעה עצמה, אבל לא הצלחתי. אחרי רבע שעה, בחור גברי וגדול במיוחד בשם אנדרו מסן פרנסיסקו, אמר לי ״בוא נתיישב״, וזה מה שעשינו. בזמן שגופו גדול הממדים תפס לא מעט מקום, אני הצטמצמתי כמה שיותר בכדי שלא ישימו לב אליי.

זה עבד. ישבתי במשך כ-40 דקות כשהאנשים מסביבי דופקים מבטים ומתאכזבים, אבל זה לא עניין אותי. העיקרון של לעמוד שעה וחצי לפני ההופעה כשאפשר שכולם יישבו בנינוחות, נראה לי אבסורד. לצערי, אנדרו נאלץ לקום, אך איטלקייה אחת הייתה כצדיקה בסדום והתיישבה לידי. היינו היחידים שישבו, וניהלנו שיחה בין מאות רגליים עומדות.

קראו לה נעמי. היא ליוותה את אחיה הקטן לפסטיבל, שחלם תמיד לראות את רדיוהד. היא מגיעה מהעיר פירנצה, והיא מדריכת פילאטיס למחייתה. האלבום האהוב עליה של רדיוהד (אלוהים יודע איך) זה Pablo Honey, והשיר האהוב עליה הוא ״Creep״. קשה להסביר את זה, אבל היה חיבור מיוחד בסיטואציה הזאת. זה הרגיש שאנחנו השפויים היחידים בכל הפסטיבל, שממהר בלי בכלל לדעת לאן.

הכריחו אותנו לעמוד כחצי שעה לפני ההופעה, ואז דרכינו נפרדו. חזרתי לאנדרו ולחבורה, שהתגאה בי על כך שהצלחתי להתיישב למרות הטירוף של הקהל. אחרי חצי שעה אינטנסיבית של עמידה בצפיפות משוגעת, רדיוהד עלו, ואני לא האמנתי.

רדיוהד

צרחות הקהל היו משוגעות, וכולם התחילו לקפוץ מהתלהבות. ההופעה נפתחה עם "Burn The Witch״, הסינגל הראשון מהאלבום האחרון והמופתי של הלהקה, A Moon Shaped Pool. כולם שרו את המילים בעל פה, ובקושי ניתן היה לשמוע את שירתו של הסולן, ת׳ום יורק.

אני הייתי באקסטזה. למרות שהייתי מוקף בענקים, זזתי בשמחה מצד לצד לראות כל פעם חלק אחר מהפאזל שהרכיב את ההופעה של רדיוהד. הם נראו כ-5 אלמנטים מרוחקים אך מחוברים יחדיו בקשר מוזיקלי/טלפתי. אד אובריין, אחד הגיטריסטים של הלהקה, נראה כג׳נטלמן מפוצץ סקס אפיל; בעוד בצידה השני של הבמה, היה הגיטריסט השני, ג׳וני גרינווד, שנראה כאומן סקרן ומופנם שמתרכז בעשייה בלבד. ת׳ום יורק נראה עם בטחון עצמי גבוה מתמיד; בעוד שקולין גרינווד, הבאסיסט, היה קצת יותר מרוחק משאר החבר׳ה, אך תיפקד כעמוד תווך מוזיקלי חשוב מאין כמותו, ומלא בחיוכים ושמחה. אל המתופף פיליפ סלאוויי הצטרף מתופף נוסף, קלייב דימר שמו, שנתן אלמנט עוצמתי נוסף לתופים, שהתבטא בסאונד ומשלב מוזיקלי שהוסיפו קשיחות שמשאירה את רדיוהד על האדמה.

לצערי הרב ביותר, האקסטזה שהייתה לי שרדה רק לאורך מספר שירים, עקב הקהל. הוא היה נוראי, והיה עסוק יותר בלתעד את ההופעה מאשר לחוות אותה. לאורך שירים כמו "Street Spirit (Fade Out)" ,"Karma Police״ ועוד מיני רבים, הטלפונים היו באוויר כל הזמן. אנשים לא צילמו כ5-10 שניות, או כמה תמונות כנהוג, אלא, החזיקו את הסמארטפונים בכדי לצלם שירים במלואם. הייתה אפילו נקודה שמישהו הרים לצלם עם האייפד. אני לא יכול לתאר את הרגשת הבוז האדירה שחוויתי בזמן שב-"Paranoid Android״ הקהל היה עסוק רק בלשמור על ידיים יציבות, ולא להתחרפן מההרפתקנות המוזיקלית המרתקת של השיר, בייחוד בהופעה. ובייחוד גם בשיר שמדבר על כל העניין של הקרירות האנושית המתלוות אל התקדמותה של הטכנולוגיה. הנ״ל גרם לי להבין שהיה מדובר בקהל של להקות גנריות כמו קולדפליי, שבא לראות הופעה של רדיוהד.

אבל, היו רגעים נטולי סמארטפונים למספר דקות, וזה היה אחד הדברים הכי יפים שחוויתי בכל חיי. "Weird Fishes/Arpeggi" נתן זווית יפהפיה אחרת לקהל, שהניח לרגע את המצלמות והיה קשוב למוזיקה. בעודי מסתכל על הסביבה והלהקה, הבנתי איך ההופעה יכלה להיראות בלי כל הטכנולוגיה שמסביב. להיות רק עם אנשים שאוהבים מוזיקה ומונעים על ידה, ולא עסוקים בלראות דברים מבעד למסך.

רדיוהד

ההופעה עצמה, מבחינת שואו ומוזיקליות, הייתה ההופעה הטובה ביותר שראיתי. ת׳ום יורק בא עם אנרגיות מחודשות, והכניס אותי לאופל חריף ומחשמל יחד עם שאר הלהקה. לראות את ג׳וני גרינווד מתפעל שירים כרב זרועות היה תאווה לעיניים – שמצידו הימני הפסנתר, מלפניו פאנל האפקטים הענקי, משמאלו סינתסייזרים רבים, ומאחוריו זוג גיטרות. לדוגמא, שניגנו את "Idioteque", גרינווד התעסק בסינתסייזרים המרובים שלרשותו, וזה היה כמו לצפות בילד בונה ארמון מלגו. הדואליות שבין יורק לגרינווד הייתה מופתית, והרגשתי היטב את הכימיה הלא מילולית שמועברת בין השניים. בנוסף, רוב השירים קיבלו עיבודים מבוססי אילתורים מלאי תשוקה, בייחוד ״The National Anthem״, שבמקום חצוצרות אפלות גרינווד ויורק פרסו לטקסטורות סאונד של נויז ואמביינט.

סוף ההופעה הגיע, והקהל ביקש הדרן. כמחווה יפה, יורק אמר ״בגלל שהייתם כל כך נחמדים אלינו״, ניגנה הלהקה את "Creep". זה היה רגע מהמם, שנהרס שוב עם עדר הסמארטפונים שצץ במהירות מפחידה. האם זהו הכיוון שהאנושות לוקחת? להפסיק את החיים הבין אישיים ולהתמקד בטכנולוגיה הריקה והמאפירה? להזניח רגעים חיים בכדי לספר עליהם לכולם? מזועזע ומובך, חתכתי אחרי השיר ישר להופעה של להקת הנאו-פסיכידליה אנימל קולקטיב (Animal Collective); התיישבתי, וניסיתי להמשיך הלאה.

ההופעה של אנימל קולקטיב הייתה מופלאה. אף על פי שניגנו שירים רק מאלבומם האחרון, "Painting With״, הייתה זו הופעה מלאה באנרגיות חיוביות ושמחה תמימה. זה הרגיש לרגע כמו דיסני וורלד: כולם רוקדים באטרף כמו מטורללים בסגנון אפריקאי משוחרר עם חיוך על הפנים ואפס דאגות. אחרי שישבתי במשך רבע שעה, הייתי חייב לחוות את ההופעה על הרגליים, והתקדמתי לכיוון השורות הראשונות בקלילות מפתיעה.

אנימל קולקטיב

אנימל קולקטיב הופיעו בהרכב של 4 אנשים, כאשר 3 מהם תופסים כל אחד עמדה במרחקים שווים על הבמה, ומאחוריהם מתופף. התוצאה הייתה סוג של קצביות שעוברת מעמדה אחת, מקבלת בה אלמנטים מסויימים, וממשיכה לעמדה הבאה. השיא היה בסוף ההופעה, כאשר ניגנו את השיר "FloriDada״. הם שרו את השיר בצרחות מלאות נשמה ועושר, שהשתלבו באופן קוצני עם המלודיה המתקתקה שלו. הקהל התחרפן, והתחיל לעשות מעגלים שבטיים של ריקודים צוהלים. כך, הבנתי את פוטנציאל גדולתו של הקהל בנסיבות הנכונות.

אחרי שאנימל קולקטיב התקפלו, באופן מפתיע אף אחד לא רץ להיות בשורה הראשונה לקראת הופעתם של האבלנצ׳ס (The Avalanches). זו אמורה להיות ההופעה הראשונה שלהם מזה 16 שנים, מה שהופך את המאורע לאפי. יצא לי לדבר עם מספר בריטים שישבו לידי תוך כדי ההמתנה, והם אמרו שמבחינת חד פעמיות, ההופעה של האבלנצ׳ס היא הנדירה ביותר – וכנראה שהם צדקו. לא האמנתי שאני בשורה ראשונה, ועד היום אני לא מבין איך לא היה תור של שעות בשביל לראות אותם כמה שיותר קרוב.

מספר דקות לפני שעלו, הסתובבתי וראיתי את כמות האנשים המטורפת שציפתה להם. מתחם הישיבה כולו היה תפוס, מה שנתן מראה יפהפה של המוני אנשים מתים מציפייה. איך שהאבלנצ'ס עלו, התגובות היו בהתאם – חיבוקים בצורות של צרחות השתוקקות. הם היו 2 אנשים בעמדה, ועשו את מה שרק הם יודעים לעשות – להפגין את הייחודיות שלא ניתנת לתיאור, עם צלילים וקצב קסומים.

דה אבלנצ'ס

הקהל היה מטריף – לא היו טלפונים, ולא כלום. לא כולם רקדו, אבל לא כולם היו צריכים לרקוד. המוזיקה פנתה אל הלב והראש כמו שפנתה אל הגוף. הייתה נקודה שסימפלו את ״Marquee Moon״ של טלוויז׳ן, להקת פאנק קלאסית מניו יורק. הנ"ל הוכיח שאפילו כשהם מסמפלים ולוקחים צלילים שלא שלהם, הם מצליחים לגרום להם לתפקד כרצונם. כש-"Frontier Psychiatrist״, אחד משירי המפתח של ההרכב, התנגן, כולם ידעו את המילים בעל פה: מהציטוטים של הדוקטור עד לאמא המודאגת, אנשים דיקלמו את המילים כהמנון.

היה נראה שהאבלנצ'ס עושים חיים. הם התחבקו כל 5 דקות, שכל פעם הם לוחשים אחד לשני סודות באוזן. החיוך לא ירד להם מהפנים, והשמפניה לא ירדה מידו של טוני די בלאסי, אחד מחברי ההרכב. במהלך ההופעה הם גם השמיעו את "Frankie Sinatra", השיר החדש והמרענן שלהם עם דני בראון ו-MF DOOM. הם גם השיקו בפעם הראשונה את השיר "Subways", מתוך אלבומם החדש, Wildflower, וזה היה מקסים ונוגע. הוא נשמע כהמשך ישיר של אלבומה הראשון של הלהקה, Since I Left You, משנת 2000. ברגע אחד בהופעה, די בלאסי זרק את הז׳קט שלו (המעוצב אישית, לפי הלהקה) עם הסמל שמופיע בעטיפת Wildflower. הייתי ליד הבחור שתפס אותו, שהיה בעל אמביציה לתפוס אותו כאילו חייו תלויים בכך. הוא רב על הז׳קט עם עוד מישהו, אך השני ויתר די מהר ברגע שראה את האש בעיניו, בזמן ששכב על הרצפה כדי להשיג את הז׳קט המזויין.

ההופעה הגיעה לקיצה. אני הייתי שבור, וכמו ביום הראשון, נשכבתי כדי לעכל את היום שעבר. חשבתי כל כך הרבה על ההופעה של רדיוהד, ועל כמה שאני צריך לעשות חוויה מתקנת. חשבתי על הקסם ששרר לכל אורך היום, מההמתנה המסיבית ועד ההופעות הנדירות. על הכיוונים של הפסטיבל שלוקחים אותך למקומות שלא דמיינת. ואז הבנתי שעברתי רק חצי מהעניין, ובעזרת השם, ירבו רגעים כאלה. רגעים של חופש כמו שחופש אמור להיות. רגעים שבהם נשמתך יוצאת לרגע מהגוף, מתמסרת אל המוזיקה, וחוזרת מחוזקת. רגעים שבשבילם אנחנו חיים.

כאשר חיכיתי לתחילת ההופעה, יצא לי לעמוד ליד ארבעה בריטים ענקיים, שהיו שיכורים מוויסקי ובירה. הם צעקו והשתוללו, ואנשים בקהל לא הפסיקו להתבכיין על הרעש שעשו. אותי זה הצחיק, ובמקרה גם לי הייתה בירה ביד, אז שתינו לחיים והתחלנו לדבר. דיברנו על כדורגל, ושאלו אותי את מי אני אוהד. ״מנצ׳סטר יונייטד, מגיל ילדות״, עניתי, והם הגיבו בבוז אדיר של ״לך תזדיין״. הם עצמם אמרו שהם אוהדי צ׳לסי, וששאלתי אותם מה הם אומרים על לסטר סיטי (קבוצה קטנה ממרכז אנגליה שבנגד לכל הציפיות לקחה השנה אליפות), ענו בהתרגשות שכולם בעדם, וסיפורי סינדרלה כמו הסיפור של לסטר לא קורים בכלל.

בריאן ווילסון עלה, ואני מתפלא בכלל שהצליח. הוא עלה עם להקה שברחה מבית אבות, והם התחילו לנגן שירים מהאלבום. הם התחילו עם "Wouldn't It Be Nice״, מהשירים המוכרים והאהובים של הביץ' בויז, וזה היה פשוט מביך. הרגשתי שאני צופה בלהקת קאברים זולה שלהם. הבריטים התפקעו מצחוק ושרקו קריאות בוז במוחצן, ולא יכולתי שלא להצטרף ולצחוק יחד איתם. זה היה מזעזע.

אחר כך אמרתי לעצמי שאתן עוד צ׳אנס, והם המשיכו עם השיר "Sloop John B״. זה נהיה רע מרגע לרגע, עד שהחלטתי לחתוך. נשארתי קצת ליהנות מהעצבים שהבריטים מעוררים אצל כל הקהל (שהיה מאוד חנוני ומרובע, אם חושבים על זה. הם כל הזמן רצו שקט מופתי במהלך ההופעה, ושכולם יעמדו בדום מוחלט. כנראה שהמנטליות של הקהל זקנה כמו הלהקה עצמה), ולאחר מכן הלכתי עצבני ומלא חרטה שפספסתי את ד׳אם פ'אנק בשביל השטות הזאת.

לאחר מכן, הלכתי וחיכיתי בשורה הראשונה לראפר פושה טי (Pusha T), העונה לשם טראנס ט׳ורנטון. מבחינתי פושה הוא אחד הראפרים העכשוויים הטובים ביותר הפועלים היום. הוא יוצר קוק-ראפ המבוסס על ביטים מינימליסטים ומעורפלים ההולכים יד ביד עם ליריקה מושחזת, חריזה מהודקת וסטרטוספירה אינטסיבית המלאה בדרייב חד ואגרסיבי. על כן, ויתרתי על מספר הופעות שהיוו קונפליקט עם פושה (כגון אמנית האינדי פיג׳יי הארווי או להקת הרוק הפסיכדלי דירהאנטר) בכדי לראות את הראפר המוכשר. זו אחת מההופעות שהכי ציפיתי להן. כ-20 דקות לפני עלייתו, אנשי הבמה תלו צלבים מוארים בניאון משני צידי הבמה שעליהם רשום “SIN WILL FIND YOU OUT”. זה הרגע שבו הבנתי שהולך להיות שיט רציני.

ואז הוא עלה, כמו אל האופל המראה את פניו בפני העם. הוא צרח, התנועע, קפץ, והיה אנרגטי. הבעיה הייתה שמשיר לשיר האנרגיה שלו ירדה, עד שבשליש מההופעה כבר נותר עייף וחסר מוטיבציה להופיע, מזיע כמו חמור, וכל שנייה עוצר בשביל ללגום מים. הוא גם עשה עצירות דרמטיות בשביל לדפוק פוזות פוטוגניות, והופיע עם פלייבקים מאחוריו, שהפריעו לי מאוד ואף זעזעו אותי. כמו כן, לקראת סוף ההופעה, הוא ירד לרגע מהבמה (ותוך כדי נתקל באחד מהצלבים התלויים ושבר אותו), ותוך כדי הדיג׳יי שלו שם שיר שלו ברקע, שבסופו חזר לתת וורס בבעיטה מחודשת. אך הדבר לא הרשים אותי, ומצאתי את זה כטריק זול בשביל שיירד להתרענן. ישנן כל כך הרבה דרכים יותר מעניינות וחדשניות לרדת לנוח ולשמור על עניין עם קהל. הדבר היחידי שבאמת עשה באופן מדהים, היה ״F.I.F.A״, שאיתו התחיל באקפלה ואז הביט נכנס – מלא עוצמה ורוח ניצחון.

ההופעה של פושה טי איכזבה, מכיוון שאין מה להשוות אותה לביצועיו האולפניים. חבר אמר לי שכנראה שזה בגלל הקוק, אבל זה לא משנה כל כך, כי באופן אירוני, התחושות שהעביר בשיריו המוקלטים היו כל כך חיות לעומת מה שהרגשתי בהופעה. זה לא מה שציפיתי לראות מהנשיא של הלייבל G.O.O.D Music. הלכתי לראות מרחוק את מה שנשאר מהופעתה של פיג׳יי הארווי (PJ Harvey), שהייתה בקצה השני של המתחם. הארווי הייתה כה יפה, וההופעה שלה הייתה כל כך חיה ואורקסטראלית, שהופנטתי בקסמה מהרגע שהגעתי. משראיתיה, הבנתי שעשיתי את הבחירה הלא נכונה, אך אין דבר – מטעויות לומדים.

לאחר מכן, הגיע עוד רגע מכונן עבורי – פרקט קורטס (Parquet Courts), להקת פאנק הפועלת בניו יורק, שאישית, הן אחת מהלהקות החשובות עבורי בשנים האחרונות. הם מנגנים פאנק מתוחכם ועשוי היטב – יחד עם ריפים ממכרים, באס מעוגן ותופים הדוקים; הם מדברים על החברה, המודרניות ותקשורת בינאישית. בכלליות, לעיתים הם סטלנים מגניבים שמדברים על סיטואציות שכל הסטלנים יזדהו עמן, ולעיתים הם מעירים הערות פילוסופיות על הסיטואציות הקיימות באופן מעורר השראה בחדותו. פרקט קורטס היא להקה חשובה עבורי, מכיוון שבתקופות מאוד מסוימות בחיי הם תמיד היו שם בשבילי כתרופה מזככת.

לקראת ההופעה, מיקומי היה בצידה השמאלי של הבמה, בשורה השנייה-שלישית. מהר מאוד הבנתי שכנראה אם יהיה בלאגן וכיף, הוא יהיה מול צידה הימני של הבמה, ואיאלץ לעבור. בינתיים עמדתי ליהנות מהסאונדצ׳ק הכי מצחיק שנתקלתי בו, כאשר סולני הלהקה צועקים קולות מוזרים בכדי לוודא שהכל נשמע כמו שצריך.

היום השלישי הגיע. היום שבו אני נפרד מהמתחם, ומרגיש את האוויר שהולך ואוזל לקראת סיום המסע המוזיקלי שלי בברצלונה. הגעתי למתחם קצת במרירות, אך השתדלתי להיות מפוקס ולהוציא מהיום את המיטב. לא לחשוב על הסוף, לחשוב על היומיים המלאים שלפניך. על זה שהשיא אמנם מאחוריך, אך עדיין ישנם עוד לא מעט דברים שהם בגדר חובה להשלמת הדי אן איי המוזיקלי שלך.

התחלתי את היום עם הופעה של בורדמוס (Boredoms), להקת רוק אקספרימנטלי שבאה מיפן. נאמר לי שחובה לראות אותם בלייב, אז הלכתי. המליצו לי אפילו לבוא רענן ולא לשמוע שום דבר שלהם לפני ההופעה, כדי שלא אדע למה לצפות. הקדמתי בחצי שעה, ותפסתי מקום בשורה ראשונה. תוך כדי חברי הלהקה סידרו את הכלים שלהם, שכללו שתי ערכות תופים, ומאחוריהם שולחן של סינתסייזרים ומיקסרים. לכל ערכת תופים היה מוט מתכת רוחבי וארוך המחובר אליהן, ולערכה אחת היו פדים אלקטרוניים. זה היה מסקרן מאוד.

ואז, עלו שניים מחברי הלהקה, והתחילו עם מקלות התופים ללטף את מוטות המתכת, כל אחד בערכה נפרדת. עד שעלה סולן הלהקה, ימנטקה איי שמו, לעמדה האחורית שעל הבמה. הם ליטפו באיטיות את מוטות המתכת, וזה הרגיש כמו השקט שלפני הסערה – הם היו כל כך רגועים ושלווים, שלא ידעת למה לצפות.

לאט לאט חברי הלהקה התקרבו לערכות התופים שלהם, והתחילו לתופף במקצבים שבורים אך אנרגטיים, מלאי מיסטיות ואופל. הפאטרן שלהם לא היה מובן, אך עם הזמן הראש התרגל לכאוס שבסאונד, עד שהוא התחיל להישמע הגיוני. לצד קולות הרקע של איי, הנשמעות כתפילות מסתוריות מאסיה הרחוקה, נדמה היה שמשהו מתבשל, ורק חברי הלהקה מודעים אליו.

פסטיבל, יום 3

והנה זה הגיע. תופים תוקפניים התחילו לבקוע, ואיי השתלב עם צרחות מסונתזות ומלודיות רועמות, לצד בחור נוסף בעמדה הצדדית ששלט בלתמרן את הסאונד כפי שרק חפץ. הם התחילו לתפוס קצב שבו איי לכד את הקולות שלו לכדי הרמוניה של רעש אלקטרוני, יחד עם מקצבי תופים משתנים ומפוזרים. אך היה משהו מלכד בכל העניין הזה – בתור החללית שבה איי מוביל, והחבר׳ה שלצידו עוקבים אחריו, שכל אחד מהם מנוסה היטב בעמדה שלו, ונותן רשת בטחון מלאה שבה איי יכול להיאחז מתי שרק ירצה. זה הרגיש כמו מעגל אינדיאני סדיסטי האוכל אדם; כמו ההופעה של אנימל קולקטיב יום קודם, רק שעברה סאדו מאזו.

הדיסאורייטנציה הייתה האורנטצייה המושלמת בהופעה הזו, שעזרה מאוד לעשות איפוס יפהפה. כמו תרגיל יוגה מרומם לתחילת היום.

אחר כך, הלכתי לד׳אם פ׳אנק (Dâm-Funk), יוצר פ׳אנק רטרו-עתידני. המוזיקה שלו מתבטאת במקצבים פשוטים, כיפים ורגועים, הנעים על מרחבי צליל עשירים שמגיעים מגלקסיה אחרת. אף על פי כן, הופעתו התנגשה עם זו של בריאן ווילסון (Brian Wilson), מנהיג להקת הביץ׳ בויז, שיועד לבצע בהופעה את אלבומם המופתי ולדעתי הטוב ביותר, Pet Sounds. על כן, לא תכננתי להישאר זמן רב בהופעתו של פ׳אנק, אלא רק לתפוס את ה-״V". ראיתי כ-20 דקות מהופעתו, שהחלה בתקלוטי מחווה לכל המקורות המוזיקליים של האומן מהווסט קוסט (לאחר מכן, כך הבנתי, ההופעה עברה מתקלוטים להופעה של ממש ולביטים משלו). חתכתי ממנה בלב לא שלם, והלכתי לתפוס מקום אצל ווילסון.

ביום האחרון של פרימוורה, הם העבירו את הפסטיבל למגוון מקומות ברחבי העיר. אני בחרתי להתחיל את היום במקום הנקרא Escenario Martini, בו הופיעו ברדפורד קוקס (Bradford Cox), מדהאני (Mudhoney) ו-בלאק ליפס (Black Lips).

לאחר עצירה במסעדה אסיאתית שבאיזור, איחרתי מעט להופעה של ברדפורד קוקס, סולנה של להקת האינדי רוק דירהאנטר. בקריירת הסולו שלו, תחת השם Atlas Sound, הוא הוציא אלבום שממשיך את קו הפוסט-פאנק הפסיכדלי שהתחילה להקתו, רק כזה שלוקח אותו למקום יותר אישי.

הוא היה לבוש כאיש קאנטרי, עם בגדי חקלאי וכובע קש. הוא ניגן ברוגע, מעין הופעת פיקניק כיפית שהכל באווירה נעימה וחיובית. בסוף ההופעה ניגן את אחד מהלהיטים הגדולים ביותר של דירהאנטר, המנון פוסט-פאנק העונה לשם “Nothing Ever Happend”. זהו שיר שמתחיל בריפים מאוד פשוטים ורקידים של באס, יחד עם תופים מתואמים להחריד. הגיטרה מרחפת לה שם בין כל הקשיחות האדמתית שבמלודיה, ואז קוקס נכנס בפילוסופיה מלנכולית יפהפייה על החוסר ההיגיון וההגינות שבחיינו.

פסטיבל, יום אחרון – פרימוורה אל רבל

אנשים עולים על הבמה באבלנצ׳ס

אחרי הכאוס, די בלאסי התחלף במהרה עם הדיג'יי הבא, ונע למאחורי הבמה. ניצלתי את הבלאגן בשביל לגשת אליו, ללחוץ לו את היד. ולהודות לו על שתי ההופעות המעולות. הוא הודה לי חזרה, ולאחר מכן הסברתי לו מעט על המגזין, ואם נוכל לעשות ראיון של 5 דקות. הוא סירב בנימוס, וחזר לעיסוקיו על הבמה. קצת התאכזבתי, אבל אז הבנתי שאלו הם האבלנצ׳ס – ביישנים, מופנמים, ולוקחים את הזמן שלהם ברצינות יתרה. לא סתם לקח להם 16 שנים לעשות אלבום המשך לאלבומם הראשון.

בורדומס

ד'אם פ'אנק

פושה טי

פרקט קורטס

ההופעה התחילה עם ארבעה אקורדים פשוטים, שאומרים הכל על איך שהיא תיראה – אני מדבר על האקורדים הפותחים של השיר ״Master Of My Craft״. כאשר אותם אקורדים הכו, זזתי אל מול מרכז הבמה באלימות, ואז הבנתי – הולך להיות פאקינג משוגע.

מה שקרה בהופעה הזו, זה פשוט רוק נ׳ רול כמו שרוק נ׳ רול צריך להיות. רוק נ׳ רול לאו דווקא מתבטא במוזיקה או בז׳אנר, זו הרגשה – אותה הרגשה שבה אתה מנותק מכל דבר אחר בעולם. ושהסאונד מכה בך, החיים לפניך נראים לפתע פשוטים. רוק נ רול זה כמו היפ נ הופ – הגישה שמאתגרת את המוח ומזיזה את הגוף; ותוך כדי הסנכרון בין השניים, היא נותנת לנו את האופוריה המוצגת בשמם.

גאד דאמ, מה שהלך שם. פוגו מלא באהבה, שבו אנשים רוקדים עם דחיפות ונמרחים אחד על השני, מאשר להרביץ ולהתקיף זה את זה. אנשים פשוט נפלו אחד על השני, ואי היה אפשר שלא להרגיש את החיבור הענקי בין כל אחד ואחד בקהל. לא היה רגע בהופעה שלא היה מישהו שגלש על הקהל. השיא היה ששלושה אנשים בו זמנית עשו קראוד סרף. הייתה הרגשה שכל התסכול שאנשים חוו במהלך הפסטיבל מהקהל היבש והמפונק, נותב לאנרגיות מהממות של רעות ואחווה, לכדי הופעת פאנק מלאת אהבה.

הלהקה עצמה הייתה מצוינת גם כן. היופי הכי גדול בנגינתם היה שהם היו על הבמה, עסוקים בלנגן ולהוציא את השירים לפועל כמו שצריך. הם יצרו כאוס שבו הם לא לקחו חלק, מה שיצר מלכותיות מסוימת. בעצם תפקידם היה ליצור את הבלאגן, ולכוון אותו לאן שרק רצו. הקהל היה שלהם.

כאשר רצו להירגע קצת, ניגנו את “Dear Ramona”, אחד השירים היותר רגועים בקטלוג שלהם, אז הקהל לקח צעד אחורה ופתח ג׳וינטים. כאשר רצו שהקהל ירקוד, ניגנו את “One Man No City" מאלבומם החדש והמצוין, Human Perfomance. השיר מציג אקורדים פשוטים על דראם ברייק פ׳אנקי-אפריקאי עם באסליין סולידי, מה שגרם לכולם להזיז את האגן בפזיזות סקסית; וכאשר רצו שהקהל ייאבד את עשתונותיו, ניגנו את “Sunbathing Animal”.

באמצע ההופעה, תוך כדי הפוגו, נתקלתי גם באנדרו, הבחור מסן פרנסיסקו אותו פגשתי בהופעה של רדיוהד, וזה היה אחד הרגעים הכי יפים שהיו לי בפסטיבל. שנינו התחבקנו ספוגי זיעה כמו שלא הזענו בחיים, והיינו כל כך מאושרים שעכשיו נתכסח יחדיו בהופעה. ואכן, היינו ההארדקוריסטים של ההופעה – דחפנו אנשים כמו בהמות, וצרחנו מילים כמו שלא צרחנו אף פעם.

ההופעה הגיעה לסיומה והבנתי הכל. הבנתי מה היה חסר לי לאורך הפסטיבל, ואיך בהופעה אחת, הכל השתנה והייתה לי חוויה מתקנת ומעצימה. העניין בהופעה זה שאתה מחפש כיצד להיאבד, ואף לא לזכור איך קוראים לך – שרק המוזיקה והקהל מנווטים אותך. כאן, הקהל היה אחד, והנשמה הייתה אחת – כולנו היינו חלק מישות אחת. כך, קיבלתי את ההופעה הכי טובה בפסטיבל, ואחת מהטובות שחוויתי בחיים.

לאחר ההופעה, ישבנו אני ואנדרו לנוח קצת ולהשקיף על ההופעה של טיי סגל (Ty Segall), אינדי רוקר שמנגן גאראג׳ רוק בוסרני, הידוע בהופעותיו הפרועות. מהמעט שהצלחנו לראות, תפסנו רגע מדהים: מעריץ שהיה בשורה הראשונה הצליח להגיד לסגל (תוך כדי שירד מהבמה) כי הוא יודע את כל שיריו בעל פה, ושהחלום שלו זה להופיע איתו. סגל נתן לו מסיכת ההופעות שלו והם הופיעו יחדיו, כאשר המעריץ נע מלנגן באוויר ללצרוח ולהימרח על הנגנים. לאחר מכן, סגל ירד מהבמה ועמד בשורה הראשונה, כך שהשאיר את המעריץ והלהקה לבדם על הבמה. המעריץ לקח את המיקרופון והתחיל לשיר, ובאופן מפתיע – הוא היה ממש טוב. אף אחד לא הבין איך דבר כזה קרה, אך זה היה רגע מיוחד שבו הבנו שבאמת הכל יכול לקרות.

אחר כך, נדמה שהיום הסתיים, אך לא רצינו להודות בזה. לכן, הלכנו להופעה אחרונה באחת הבמות הגדולות, שם עלה דיג׳יי בשם DJ Coco. הוא ניגן את מייקל ג׳קסון, אבבא, דייוויד בואי, ועוד דברים נחמדים וטובים. בגלל הויזואליזציות לשיריו (שהיו מהממות – אבסטרקטיות ומלאות צבע וחיים), והמנטליות של המופע החותם, נהננו מאוד, ורקדנו עד הזריחה שהפציעה מוקדם מהצפוי. הבנתי שאנחנו בסוף של הפסטיבל כפי שהכרנו אותו במתחם של Parc Del Forum, ושזה בעצם הרגע האחרון שלנו בו.

דיג׳יי קוקו

ברדפורד קוקס

הביצוע של השיר היה מדהים. זה היה רגע שפשוט קפצתי בשמחה ורקדתי בצהלה, לצלילי האסטרונאוטים שמנגנים על הבמה. בסוף ההופעה לאט לאט כל אחד בתורו פינה את הבמה, חוץ מקוקס שנשאר לעוות לופים שהתחילו כריפים חדים, ואט אט עברו למחוזות סאונד של אמביינט, גליץ׳ ונויז מעוות – זה היה מושלם. הקהל היה רגוע משציפיתי, וזה גרר אותי לתאקל ביני לבין ספרדי בכיין, שהתלונן שאני ״גונב לו מהשטח״. לא ידעתי איך להגיב לגישה כזו, ופשוט אמרתי לו בסוף ההופעה שהוא לא מבין ברוק נ׳ רול, והלכתי.

הסתובבתי קצת ברחבי העיר, וחזרתי לקראת ההופעה של הבלאק ליפס (Black Lips). הבלאק ליפס הם להקת פאנק שהסאונד שלהם ידוע כמלוכלך וחובבני, וזה מקור הקסם במוזיקה שלהם. השירים שלהם גרוטסקיים ומוחצנים, ונעים בין רגע אחד שבו תלך מכות לרגע שני שבו תרקוד עם סובביך.

הם ניגנו, ותוך כדי השליכו ניירות טואלט על הקהל, והייתה אף נקודה שהמנהל שלהם מאחורי הקלעים זרק עליהם טישו. הקהל עדיין היה רך, וכולם נמרחו אחד על השני במעגלים שניסו להיות פוגואים, עד שהתחילו לנגן את ה-המנון שלהם, "Bad Kids"; אז היצר החייתי שבקהל השתחרר, ונכנסו חזק לאנרגיות הפאנק שהבלאק ליפס ניסו להוציא מאיתנו בכוח לכל אורך ההופעה.

בלאק ליפס

הייתה הופעת כיפית מאוד, לא ברמה של פרקט קורטס, אבל בהחלט היה שילוב מעניין בין הוייב של המיקום הרגוע למוזיקה הרועשת. לאחר סיום ההופעה, במרחק של כ-2.5 קילומטר, חיכה מתחם שבו היו ההופעות הסוגרות של הפסטיבל. הלכתי אליו בקוצר רוח, לאורך שדרה יפהפייה שאיני יודע את שמה. הרגשתי את הסוף, והמרירות התחילה לעלות. האם ייתכן?

הגעתי למתחם, והיה תור לא קטן. חיכיתי כ-20 דקות ונכנסתי. המתחם, שנקרא Sala Apolo, מזכיר מאוד את מועדון הבארבי – במה מרכזית, שלפניה איזור מונמך ואחריו מוגבה, ומסביב קומה עליונה ומעקות. התמקמתי מול המזגן, ואחר כך, נפגשתי עם אנדרו וניגשנו למרכז הבמה. ההופעה הייתה הופעתו השנייה של טיי סגל בפסטיבל, אך הראשונה שלי יצא באמת לחוות.

היה מדהים. בתור אחד שלא מכיר את עבודותיו של סגל, אני יכול לומר שנהניתי מאוד, ושהאנרגיה והאווירה ששררו במהלך ההופעה היו מעוררות השראה. הקהל היה משוגע, והמון אנשים גלשו עליו. טיי סגל בעצמו עלה לקראוד סרף על הקהל, ואז חזר באלגנטיות לבמה. הייתה נקודה שבה עצר את ההופעה ושאל מספר אנשים אם הם נהנים ואיך הם מרגישים. כאשר פנה לאחת הנשים שבקהל, היא צעקה לו בחזרה "אני רוצה לזיין אותך כמו חיה!". כולנו התפקענו מצחוק.

לאחר מכן, הגיעה ההופעה החותמת של הפסטיבל – האבלנצ'ס. את האבלנצ'ס ראיתי עוד במתחם הפסטיבל, וההופעה הייתה מצוינת. אך הפעם, בניתי על כך שההופעה תהיה יותר אינטימית ומצומצמת, מה שיעיר את עיניי עם כיוונים חדשים על מוזיקה חדשה.

אך בפועל, עלה חבר הלהקה טוני די בלאסי להופיע לבדו, ללא שותפיו, רובי צ׳אטר וג׳יימס דה לה קרוז. זה היה מוזר (הבטיחו לנו את כל האבלנצ'ס!), אבל זה לא הפריע לנו להתפרע ולרקוד כאילו אין מחר. הוא שיחזר את הסט שהלהקה עשתה בהופעה הקודמת שלהם בפסטיבל, יחד עם עוד כמה מיקסים וקטעים משלו.

לקראת סוף התקלוט, עלה בחור אחד על הבמה. די בלאסי והוא רקדו בשמחה, ואז הצטרף אליהם עוד אחד. ועוד אחד. ועוד אחד. בסופו של דבר, היו משהו כמו 30 אנשים על הבמה (כולל אני ואנדרו, שהצטרפנו), ולא היה מקום לזוז. די בלאסי הצטופף לו שם מאחורה בעמדה, והיה מוקסם ובשוק מהמתרחש.

זהו. כך זה הסתיים. הלכתי לתחנת האוטובוס, חמוש באוזניות, וחיכיתי לקו שייקח אותי הביתה. עדיין הייתי באופוריה מכל המתרחש, ולא האמנתי שזה הסתיים. אבל לא הייתי מבואס, כל הקסם הזה חדר בי, וליווה אותי לכל אורך הנסיעה הביתה. יום לאחר מכן הסתובבתי קצת בעיר, ועליתי על הטיסה של 8 בערב לכיוון תל אביב.

אפילוג

 

קהל הפסטיבל

בפרימוורה חוויתי חוויות מוזיקליות וחברתיות שלא חוויתי בחיים. לפעמים בזתי לקהל, ולפעמים התאהבתי בו. ישנם אומנים שהפסקתי לשמוע בגלל הופעות גרועות בפסטיבל, וישנם אומנים שאני לא מפסיק לשמוע בגלל הופעות מצוינות בו. הכרתי אנשים ותרבויות חדשות שלא מתעסקות באופנות חולפות, שלא שופטים אנשים על פי מוצאם האתני או חשיבתם הפוליטית. הם מונעים על ידי הכוח הכי יפה בעולם, שמוביל לחיבור האנושי הכנה ביותר. זוהי השפה המשותפת לכולנו, בסופו של דבר.

ההיפ הופ בפסטיבל קצת איכזב. אני חושב שזה לא הקהל המתאים, והסביבה היא לא נכונה. הפאנק שבשאר ההופעות פיצה על זה, וגרם לי להרגיש את אותה תחושה מדהימה של ללכת לאיבוד בשדה הדמדומים שבו אתה שוכח את עצמך. זוהי המטרה בעצם שלנו כמגזין, כאנשים, כאומנים – לגרום להארה בקרב מי שמוכן לצעוד עימנו.

נתראה בשנה הבאה