לא האח של ג'וני: טומי קאש מגיע לישראל

דניאל אלף
דניאל אלף על טומי קאש - האאוטסיידר ראפר האסטוני שהצליח לשבור את חומות ההכרה העולמית של האמנים בני ארצו ואף של הז'אנר בכלל, שיגיע לביקור בארץ בתחילת החודש הבא, בהזדמנות מצוינת לראות אמן רגע לפני שיפרוץ את גבולות המיינסטרים והפרסום הרחב.
 מה כבר ניתן לצפות ממוזיקה המגיעה מחצי האי קופלי? גטו פוסט-סובייטי בטאלין, הלא היא בירת אסטוניה, הלא היא חצ'קון קפוא בין רוסיה לשוודיה.

ובכן, הפתעה, לא עוד בום-באפ משמים וסקוואטים סלאביים על ספסל בגינה. אסטוניה, שהעניקה לנו את הסקייפ, מגישה את מתנתה הבאה לעולם – טומי קאש, סופרסטאר ראפר מקצועי, בהגדרה.

עם "שיער חום ארוך", "שפתיים גדולות רחבות", רכוב על סוס ומצוייד בשלושה פסי אדידס, שפם דקיק ואי-שפיות נורדית, הוא דוהר להושיענו מקיומנו התפל והעבש, ולסובב את הפריזמה דרכה אנו תופשים את העולם. או לכל הפחות להעלות את סף הגירוי מצלילים, ליריקה, ו-ויזואליות אאוטסיידריים.

למעשה, טומי קאש הוא ההתגלמות של האאוטסיידר. הילד העצוב הזה מהתיכון עם אוזניות מולחמות לאוזניו, בעל תחביב משונה כגון מחול וחיבה להתבודדות וסמים קלים. עד כדי כך העניין בלשד עצמותיו, שמר קאש פותח את אלבום הבכורה שלו, "Euroz Dollaz Yeniz", בשיר בשם "Leave Me Alone", בו אחרי הבית הראשון הוא לוחש שלוש פעמים שאינו רוצה לחיות יותר.

Leave Me Alone

האלבום זמין להורדה בחינם, בו תמצאו מניפה של סגנונות מוזיקליים וציביונות ליריים. הוא ממיס את מוחו הקודח לטקסט וצלילים, ושופך לתוך יצירותיו את עצמו האמיתי בעטיפת טומי קאש, שלימים, אני מאמין, יתמזג עם נפשו והווייתו. המוזיקה שלו נעה בין טראפ, רייב, מזמורים כנסייתיים, ובעבועים אלקטרוניים. השירה והליריקה הן המדיום דרכו מתועלת ייחודיותו חסרת החת בצורה הטהורה ביותר. הוא מרפרפ אידיוסינקרטית עם תוכן שנון ורק-לא שבלוני, מתובל באינגליזית בטון גבוה על מצע מבטא בלטי.

הפריצה שלו לתודעה האסטונית התרחשה בזכות, או בגלל, הסינגל+קליפ "GUEZ WHOZ BACK" (תבניתי בקטע אירוני?), בעקבותיו החלו להזמינו להופעות בתוכניות טלוויזיה ארציות, עד לכדי הופעה בארמון הנשיאותי מול הנשיא האסטוני, משפחתו, ומקורביו.

אבן הדרך הבאה הייתה הוצאת הקליפ "WINALOTO" לפני כשלושה חודשים. הסרטון הדהד במרשתת, עד כדי הכתרתו ע"י אי-אילו אתרים אזוטריים כ"דבר הכי מוזר שתראו אי-פעם". כי מסתבר שעוד לא התרגלנו לפלאי האפטר-אפקט ושועלי הפוסט-פרודקשן המחדירים פרצופים אנושיים במקומות לא להם. אך אני תומך בגדול, הן בהייפ והן במושא ההידלקות המוזיקלית שלי. לשיפוטכם:

WINALOTO

הדבר המרשים באמת הוא השליטה האבסולוטית של טומי על כל פרט ופרט היוצא תחת שמו לאוויר העולם. מבימוי ותסרוט הקליפים, ועד לצליל של חרב נשלפת בסינגל "Alien Eyes". כאן באמת מתגלה ומתבטאת המקצועיות, PRORAPSUPERSTAR אחרי הכל, והפדנטיות שלו. הוא שומר את פירות תודעתו בקרבו, מטפח אותם, נותן להם להבשיל תחת אור ניאון סגול בתוך הארון שלו, ומוציא אותם בדמות סינגלים במרווחים של מספר חודשים.

טומי אינו אלא ילד רוסי בשם טימופיי, בן 25 מאסטוניה, שאוהב סוסים, אדידס, כנראה פילאטיס, ונמצא בראשית דרכו האמנותית. הוא מגיש לנו מטען תרבותי סובייטי, אישיות שצמחה מזרעון נטוע בפסולת כימית, כוריאוגרפיה מתודלקת על התאהבות נעורית ב-Graduation של קנייה, ובערך מיליארד התלהבות. אגב, יש לו אחלה אינסטגרם.

אחרי כמה סיבובי הופעות באירופה ורוסיה, גם תל אביב תזכה להיות מורמת ע"י בחור דקיק עם רעמה ומבטא מצחיקים. יהיה כיף.