20 שנים של צלליות: על ההוצאה המחודשת של Endtroducing….

דור זלוטניק
 Endtroperspective, המהדורה המיוחדת והעשירה ביותר של האלבום Endtroducing.... של דיג'יי שאדו, יצאה כעת במלאת 20 שנים לאלבום. דור זלוטניק על המהדורה ועל האלבום עצמו, שעדיין נחשב לנכס צאן ברזל בז'אנרים כהיפ הופ, טריפ הופ ופלאנדרפוניקס, וכמה הוא רלוונטי גם היום

מלא ביראת כבוד ניגשתי לכתוב על ההוצאה המחודשת של Endtroducing…. משהו בהיקף המוניטין של אלבום הבכורה של דיג'יי שאדו יצר סביבו הילה. מעין תחושה שהיצירה הזו שמורה במחלקה אחרת בספרייה הענקית של ההיסטוריה של המוזיקה, עומדת יחד על המדף עם יצירות שהכניסו שינוי, שהרעידו קצת את האדמה או שיצקו תפישה חדשה לעולם המוזיקה. אך כשניגשתי אל האלבום כדי להאזין לו מחדש ולנקות ממנו את האבק (בכל זאת 20 שנה) גיליתי שהאבק לא באמת היה שם. כבר מהצליל הראשון, שגדל והתגלגל וזרם, הרגשתי שאני מכיר את הדרכים בהם מוליך אותי האלבום. לא כמו ללכת באותם הרחובות השגרתיים בדרך לעבודה או ללימודים, אלא ללכת בדרכים האהובות עליך, שמובילות אותך אל המקומות שמרגשים אותך כל פעם מחדש. הרלוונטיות של האלבום נשמעה בכל תו ובכל סימפול, כאילו יצא ממש לפני רגע.

היום אנחנו חיים בעידן של העתק. וברשותכם אקרא לו בשם "עידן הרפרנס". לאן שלא אפנה יש תחושה שרוב היצירות החדשות בתחומים רבים בתרבות הפופולרית מלאות ברפרנסים ליצירות קודמות. אם ניקח את עולם הקולנוע, נראה שישנם לא מעט במאים המצדיעים לבמאי עבר דרך צילום סצנות מצוטטות או מחווים את הוקרתם לז'אנר מסוים דרך יצירת סרט בהשפעתו (טרנטינו מהמובילים בתחום); במוזיקה עידן הרפרנס מורגש בעוצמות גדולות הרבה יותר. אמנים יוצרים גרסאות לשירים של אחרים מכל הז'אנרים, כדי לתת ליצירה אמירה קצת שונה; קוראים ליצירתם על שם יצירות של אחרים (האלבום האחרון של דני בראון נושא שם של שיר של ג'וי דיוויז'ן; רדיוהד לקחו את שמם משיר בעל אותו השם של טוקינג הדס); ובל נשכח את אמצעי הסמפול – לקחת קטע מסוים בשיר קיים ולהכניס אותו עם פרשנות אחרת אל היצירה שלך.

שנות ה-90 היו שנות הפריחה של ההיפ-הופ. הז'אנר צבר תאוצה והגדיל את קהל המאזינים. כידוע, היפ-הופ מושתת על סמפולים. ברגע שהאלמנט הפך שכיח והרכבים רבים החלו להשתמש בו ולהוסיף ענפים לעץ הז'אנר (N.W.A. כאבות הז'אנר, מאסיב אטאק עם הטריפ-הופ ועוד), נקודת ההתעוררות של עידן הרפרנס בתחום המוזיקה החלה. וכאן בדיוק גלומה הגדולה של Endtroducing….. שאדו לקח את קונספט הרפרור, והלך איתו עד הסוף. הוא יצר אלבום שלם שמורכב כמעט באופן מוחלט מסמפולים. אמנם בימינו זה לא נשמע כל כך מופרך אבל אז, לפני 20 שנה, ליצור אלבום שכולו מורכב מהעתקים לא היה דבר שבשגרה. לדידי, חיבוקו העז של שאדו את האלמנט מהווה את הביטוי הגדול ביותר לעידן הרפרנס – אם אנחנו כה מושפעים מיצירותיהם של קודמינו, נשתמש ב'העתק' כדי ליצור מקור.

ובאמת התחושה שהאלבום נותן אינה של העתק, להפך; היצירתיות המפעפעת ויכולתו המופלאה של שאדו לאסוף טלאים שאינם קשורים זה לזה, ולרקום אותם יחד לכדי שלם אחד ומרהיב שגדול מסך חלקיו מעוררים השתאות כלפי היצירה החדשה ומחדדת האזניים. כששאדו שחרר את Endtroducing…. אל אוויר העולם בעצם הציב רף חדש למושג DJ. בקטע 'Building Steam With A Grain of Salt' כשרונו הנהדר לחתוך, להחליק, לקטוע, לעצור ולשחרר את סמפולי התופים מגרה את האזניים ומושך אותך פנימה אל המעגל הספירלי שנוצר.

Building Steam With A Grain Of Salt

כשנכנסים לעומק הסימפולים באלבום הולכים לאיבוד ביער סבוך של פניני ויניל מתקופות שונות. לצד קטעים של אמנים מוכרים כמו ביורק ונירוונה, שאדו שלף קטעים ממעמקי אוסף הוינילים העצום שלו (המוערך בכ-60,000 תקליטים) וכך אפשר למאזין לשמוע צלילים שלאו דווקא היו נגישים אליו. דרך סמפול הקטע 'Tears' בקטעים 'Stem\Long Stem' ו-'Organ Donor', גיליתי את המלחין האיטלקי Giorgio Moroder שיצר את הקטע המקורי. מלחין דאנס אקספרימנטלי שיוצר עוד משנות ה-70 קטעים מסקרנים ומלאי צבעים. אני בטוח שלעולם לא הייתי נחשף אל Moroder לולא בחינה קצרה של רשימת הסמפולים ומציאת אותו תו שהדליק בי ניצוץ.

Giorgio Moroder – Tears

כששאדו אסף את הוינילים שלו, ולאחר מכן נבר בהם בכל שנות התבגרותו עד למציאת הסמפולים שהרכיבו את קטעי האלבום, בעצם שרטט לנו מפה מורחבת ומפורטת של התפתחות המוזיקה הפופולרית כפי שהכירו אותה עד לאותה עת. מאזיני האלבום היו ועודם, כצופים בקולאז' מפואר של צבעים, צורות ואלמנטים שמשתלבים ומשתרגים לכדי גוף אחד ויחיד. התחושה היא כי כל אחד ימצא באלבום הזה את הצלילים אליהם הוא מתחבר, את הגרוב שיניע אצלו משהו בפנים או את הסימפול שיגרה אותו אל עבר מחוזות חדשים.

לרגל 20 שנות Endtroducing…שאדו משחרר מארז ענק המורכב משלושה דיסקים ו6 תקליטים שיקרא Endtrospective…. נראה ששאדו לא רק מתכנן לפתוח בפנינו את הדלת אל תהליך היצירה של האלבום המופתי, אלא גם מאפשר לנו לשמוע את המחוות של אלו שמוקירים לו תודה על היצירה הנפלאה שלו. המארז יכלול קטעים בגרסאות שונות ממהלך הקלטות האלבום, דמואים, הקלטות לייב, גרסאות רמיקס של Clams Casino ,Hudson Mohawke ועוד, וכמובן את האלבום בשלמותו. Endtroducing… בהחלט נחשב אצלי על-זמני, כזה שנחקק בהיסטוריה של ההיפ-הופ בפרט ובעולם המוזיקה בכלל. הוצאתו המחודשת היא סיבה מעולה להיזכר בכך.

Stem/Long Stem (Clams Casino Remix)